På tal om att gå på lätta luringar blev uppringd av Göta Energi el idag..

Göta energi har veckokampanj

Ibland är livet lite väl ironiskt. Idag blev jag uppringd av Göta energi som sade sig ha en ”kampanj vecka”. De vill erbjuda mig att köpa all min el till inköpspris, fördelaktigt? Ja, visst! Jag frågade vad haken var, det var tydligen en kostnad på 39kr/per månad inte så dumt… jag gick nästan på det.

Innan jag fortsätter denna berättelse, låt spola tillbaka tiden lite grand. Igår under fettisdagens eftermiddag , var jag ut på stan med två goda vänner för att käka semlor. När satt på kafé kom i osökt in på hur lättlurade och lite smådumma  folk tycks vara i Sverige, hur kommer det sig annars att man går på saker som t.ex. nigeriabrev, kolla din livslängd , eller brev från Olga som jag tidigare skrivit om. Att man sedan väljer att betala för de bluffakturor och annat smått och gott som skojare och banditföretag sänder ut är för mig oförståeligt. Förmodligen handlar det om rädsla, rädslan att hamna i något register eller skammen att man gick den ”lätta”.

Som ni kanske kan ana utifrån det jag skrivit hitintills, hade jag inga som helst problem att kliva upp på den där höga vita hästen och kanske inte direkt se ner på folk, men väl deras omdöme i dessa fall.

Så tillbaka till nutid, ja som jag se så spelar ödet, världen, Gud vad det än nu må vara som kontrollerar livets gång, oss ibland ett spratt. Jag blev som sagt uppringd tidigare idag av en försäljare som jag trodde var från Göteborgs energi (lyssnade slarvigt, var i anti-telefonförsäljar- mode) ,  men visade sig senare vara från Göta energi. Nåväl var var vi, ja just det,  den skojfriska kvinnliga (mycket skickliga) telefonförsäljaren hade lyckats vända min motvillighet till ett visst intresse. Det lät ju ganska bra att betala samma pris som bolaget själva betalar för sin el och 39kr i månaden var ju ett överkomligt pris.

För att inte framstå som lättlurad valde jag ändå att ställa ett par (meningslösa) frågor om el-produktion, t.ex. ”öööö var köper bolagen sin el ifrån då?”. Efter ett tillfredsställande svar,  där försäljaren på Göta energi förklarade att alla bolag köper sin el genom elbörsen Nord Pool. Sa jag  ”Äh varför inte, det kan jag väl testa..”. ”Bra” svarade Göta energi försäljaren och fortsatte ”då skall jag bara få be om ditt godkännande att spela in det vi just har talat om”. Kras! Lyckligtvis började alla mina varningslampor inne i skallen blinka omgående, snabbt som attan sa jag ”Du sa väl att du ringde från Göteborgs energi?”, ”Nej, Göta energi…” svarade försäljaren.

Och med ens såg jag allt i ett annat ljus:

  • Göta energi, vad  är det?
  • Spela in avtal, klassiker bland skojare och lurendrejare
  • Snabba ryck, ytterligare en klassiker bland försäljare
  • Ovillighet att skicka hem information, ”om du tecknar avtalet så har du 14 dagars uppsägningstid och  så får du hem information som du kan läsa igenom i lugn och ro”

 

Konversationen fortsatte och jag sa ”ÖÄäähmmm nej förresten jag tror jag  ångrar mig, jag brukar aldrig gå med på avtal på detta vis och vill kolla upp lite mer innan jag bestämmer mig”. Göta energi säljaren lovade att återkomma imorgon, kl 11:30 (det blir spännande att se hur de samtalet blir). En sak är säker något avtal blir det inte för min del.

Göta energi verkar vara ett oseriöst företag

Intressant nog föreslog telefonförsäljaren att jag skulle Googla Göta energi där och då, medan samtalet pågick. Med tanke på att majoriteten av sökresultaten på förstasidan i Google tala om Göta energi lurar alternativ försöker sälja missvisande avtal, kan man man fråga sig hur telefonförsäljaren tänkte här.

Nu vill jag inte hänga ut Göta energi som ett blufföretag, men utifrån de olika sidor jag har läst om bolaget så finns det mycket som talar för att så skulle vara fallet. I en tråd på flashback talas det  exempelvis om hur företaget tar ut flera saftiga ”extra avgifter” i samband med att man byter elhandlare andra säger att Göta Energi tar ut en avi-avgift på ca 50kr per tillfälle.

Dessutom ringde företaget direkt till min mobiltelefon, vilket tydligen är olagligt. Man får inte ringa upp privatpersoners mobil  (så vida man inte givit sin tillåtelse). Detta kände jag inte till sedan innan, men jag skall ha  det i åtanke nästa gång jag blir uppringd av en telefonförsäljare på min mobil.

Personligen kan jag säga att jag visserligen märkte att säljaren verkligen jobbade hårt för att få sålt sin tjänst omgående, men det är först efteråt som jag verkligen kan se hur ”pushade” denna telefonförsäljare faktiskt var. Hon lät rent utsagt desperat i sina försök att få tjänsten såld och efter den lilla bakgrundskoll jag gjort, anar jag vad denna desperation beror på.

Ni som använder er av Göta Energi idag får gärna tala om hur bra eller dåligt företaget är, skulle vara kul att veta!

 

4 kommentarer till “På tal om att gå på lätta luringar blev uppringd av Göta Energi el idag..”

  1. […] En populär trend bland sökmotoroptimerare och entreprenörer har länge varit att hänga ut oseriösa aktörer som inte sköter sina förehavanden.  Här sågas t.ex. ett företag som heter annonskonsulterna. Det finns även mängder av artiklar och recensioner på nätet, där företag inte nödvändigt vis hängs ut men ifrågasätts som den här texten om Göta Energi. […]

  2. Svante skriver:

    Bättre än att Googla är att kolla bolag på http://www.allabolag.se. Då kan man exempelvis se hur länge det funnits och vad de omsätter.
    Göta energi AB omsätter 400-500 Mkr per år, så helt oseriösa kan de inte vara.
    Att säljaren är ivrig att avsluta direkt på telefon beror på hur han/hon får betalt. Om du läser igenom ett avtal och skickar in per post får säljaren noll kr i provision eftersom det inte går att utläsa att det är just den säljaren som jobbat upp dig som kund. Om du tecknar avtalet på telefon får säljaren provision, oftast en stor del av ersättningen. Det är irriterande för kunden, men egentligen inte konstigt i sig. Fast personligen gillar jag det inte alls.

  3. figgehjort skriver:

    Alla har vi våra metoder för att bedöma bolag. Om en person skriver något negativt om ett företag, skulle jag förmodligen tänka att personen haft otur. Men om ett bolag dyker upp gång på gång, kan man börja ana att något inte står riktigt rätt till.

    Att kolla allabolag, hur länge ett bolag funnits eller vad de omsätter är inte något jag gör första skedet. Kanske för att jag som konsument främst är intresserad av vad andra konsumenter anser om bolaget och inte bolagets ekonomi.

    Men det ena behöver ju inte utesluta det andra 😉

  4. James skriver:

    I also got a call from this company and I agree that you get pushed. The lady I talked too wouldnt give me her telephone number so I could call her back and she was hesitant to give me her name. At the end I got her name ”Victoria Bengtsson” and got a telephone number to customer service. I called that number 020231500 and told them that I didnt agree to any contract and she still keeped on talking and going to a recording about a verbal contract. I told the person at customer support (Jonas Nilsson) that if she submits an application I did not agree to it. We will see what the future holds.

Lämna en kommentar